اینکه آموزش زبان انگلیسی در مدارس تا به حال کارآمد نبوده اندیشهای نو می خواهد نه بنیانی نو! فاصله گرفتن از زبان جهانی به دنیای زبانهای انحصاری با تمدن سرزمین ما چه خواهد کرد؟
زیرنویس-گروه جامعه: چند روز پیش خبری قدیمی با این مضمون «یادگیری یک زبان خارجی «اجباری» اما نوع زبان «انتخابی» است» بار دیگر مطرح شد. دانشآموزان موظفند یک زبان خارجی به انتخاب خودشان را آموزش ببینند. عنوان زبان خارجی نیز میتواند تغییر کند. پیشتر زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ایتالیایی بود و الان زبان عربی و چینی اضافه شده است.
اگرچه می دانیم در حال حاضر اجرای این طرح نیاز به بسترهایی دارد و امکان اجرای آن به زودی میسر نخواهد بود اما این مساله نگرانکننده است که این پراکندگی در آموزش ممکن است چه پیامدهایی برای افراد داشته باشد؟
این نگرانی زمانی بیشتر میشود که بدانیم طبق آخرین آمار، ۹۵ درصد داوطلبان دکتری کشور ما زبان انگلیسی ضعیفی دارند و این خبر بدی برای جامعه علمی ایران است.
همه ما می دانیم انگلیسی، زبان بینالمللی و آکادمیک است. این زبان به ما امکان می دهد تا به تعداد زیادی از رسانههای کتبی، آنلاین و چاپی دسترسی داشته باشیم. حتی اگر می خواهیم در دنیای تجارت بینالمللی یا تجارت کار کنیم، دانستن این زبان ضروری است.
به گزارش پایگاه خبری زیرنویس، درحقیقت، یادگیری زبان انگلیسی پنجرهای است به سوی یادگیری بیشتر و یک انتخاب هوشمندانه برای افراد است. این امر باعث شده بسیاری از خانوادهها با هزینه شخصی خود فرزندانشان را در کلاسهای زبان انگلیسی ثبتنام کنند. زبان انگلیسی به عنوان زبان مرجع در تمام رفرنسها و مقالات علمی و حتی مسابقات بینالمللی اعم از ورزشی و غیر ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد.
اینکه آموزش زبان انگلیسی در مدارس تا به حال کارآمد نبوده اندیشهای نو می خواهد نه بنیانی نو! فاصله گرفتن از زبان جهانی به دنیای زبانهای انحصاری با تمدن سرزمین ما چه خواهد کرد؟
بنابراین، قبل از اجرایی شدن این طرح یکبار دیگر لازم است از خود بپرسیم آموزش هر کدام از زبانهای خارجی چه کارکردهایی برای افراد دارد و سپس تصمیم بگیریم.
- نویسنده : گروه جامعه زیرنویس
- منبع خبر : پایگاه خبری زیرنویس